Grenzüberschreitungen: Marianne Werefkin und die kosmopolitischen Künstlerinnen in ihrem Umfeld
International conference on the occasion of the special exhibition Marianne Werefkin: Vom Blauen Reiter zum Großen Bären (Marianne Werefkin: From the Blue Rider to the Great Bear), Städtische Galerie Bietigheim-Bissingen, April 12 – July 6, 2014 and Paula Modersohn-Becker Museum, Bremen, July 20 – October 6, 2014
In cooperation with the Humanities Research Center at Jacobs University, Bremen
Bremen, Paula Modersohn-Becker Museum, September 11 – 12, 2014
Thursday, September 11, 2014
13.00 – 14.00 Registration
14.00 – 14.30 Petra Lanfermann, Städtische Galerie, Bietigheim-Bissingen und Tanja Malycheva, Museen Böttcherstraße, Bremen Marianne Werefkin and the Cosmopolitan Woman Artists in Her Circle: An Introduction to the Exhibition
14.30 – 15.00 Dr. Shulamith Behr, The Courtauld Institute of Art, London Performing the wo/man: the ‘interplay’ between Marianne Werefkin and ElseLasker-Schüler
15.00 – 15.30 Dr. Laima Surgailienė-Laučkaitė, Lithuanian Culture Research Institute, Vilnius Woman artists of Marianne Werefkin’s circle: sisters or rivals?
Coffee Break
16.00 – 16.30 Dr. Meike Hopp, Zentralinstitut für Kunstgeschichte, München München als Anziehungspunkt für internationale Künstlerinnen seit dem ausgehenden 19. Jahrhundert
16.30 – 17.00 Dr. Kornelia Röder, Staatliche Museen Schwerin, and Dr. Antonia Napp, independent scholar, Schwerin Marianne Werefkin 1911 in Prerow – Die Peripherie ist das Zentrum
17.00 – 17.30 Prof. Dr. Isabel Wünsche, Humanities Research Center, Jacobs University, Bremen Women artists active in Switzerland during the First World War
Dinner (speakers only)
20.00 – 21.00 Keynote Lecture: Dr. Bernd Fäthke, independent scholar, Wiesbaden Wie ich zur Werefkin kam Friday,
September 12, 2014
9.30 – 10.00 Dr. Dorothy Price, University of Bristol “Between us sleeps our child – art.” Creativity, procreativity and identity in the works of Marianne Werefkin and her contemporaries
10.00 – 10.30 Dr. Yvette Deseyve, Gerhard-Marcks-Haus, Bremen „Ich bin nicht Mann, ich bin nicht Frau, ich bin Ich“. Marianne Werefkin und die Ausprägung eines Künstlerhabitus von Frauen in der klassischen Moderne
10.30 – 11.00 Dr. Marina Dmitrieva, Geisteswissenschaftliches Zentrum Geschichte und Kultur Ostmitteleuropas an der Universität Leipzig Transcending Gender. Cross-Dressing als performativer Akt bei KünstlerInnen der Avantgarde Coffee Break
11.30 – 12.00 Carla Pellegrini Rocca, Galleria Milano, Milan Erma Bossi
12.00 – 12.30 Dr. Kimberly A. Smith, Southwestern University, Georgetown, Texas Maria Marc’s Letters
12.30 – 13.00 Dr. Hildegard Reinhardt, independent scholar, Bonn Elisabeth I. Epstein. Moskau – München – Paris – Genf. Stationen einer Malerin und Vermittlerin des französisch-deutschen Kunsttransfers
Lunch Break (not included)
14.00 – 14.30 Simone Ewald, independent scholar, Bremen Elena Luksch-Makowsky. Eine Künstlerin zwischen St. Petersburg, München, Wien und Hamburg
14.30 – 15.00 Dr. Christiane Post, Bergische Universität Wuppertal Wiederholung und Differenz – Zum Werk Natalja Gončarovas
15.00 – 15.30 Dr. Galina Mardilovich, independent scholar, London Women as Catalysts for Innovation in Printmaking: The Case of Elizaveta Kruglikova and Anna Ostroumova-Lebedeva
15.30 – 16.00 Baiba Vanaga, Art Academy of Latvia, Riga First modernist woman artists in Latvia and their paths into the international art scene